Discussieavond ‘Geschiedenis & Games’

door de Vereniging Geschiedenis, Beeld en Geluid

Datum: 14 april 2014
Inloop: 19:30
Aanvang: 20:00
Locatie: IJsfontein, Haarlemmerweg 4, Amsterdam (aan het Westerpark)
Toegang gratis

Steeds vaker is de geschiedenis bron voor spellenmakers. Commerciële gamestudios brengen de recente geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog (Call of Duty)of het Florence van de Medici en de Renaissance (Assassin's Creed) tot leven. En ook in serious games komt de geschiedenis vaak naar voren. Bijvoorbeeld de recente geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog, zoals in de aan het gelijknamige NPS-programma verbonden game 13 in de oorlog, ontwikkeld door IJsfontein. Maar ook de geschiedenis buiten het bereik van het 'collectieve geheugen', bijvoorbeeld in de onlangs gelanceerde app Het spel van de Gouden Eeuw, ontwikkeld door de gamedesigners van Monkeybizniz.

goudeneeuwspel 13indeoorlog

Tijdens de discussie-avond 'Geschiedenis & Games' gaan gamedesigners Jan Willem Huisman (IJsfontein) en Dimme van der Hout (Monkeybizniz) en universitair docent nieuwe media en digitale cultuur René Glas (Universiteit Utrecht ) met elkaar en het publiek in gesprek over dit onderwerp. Put je als gamedesigner inspiratie uit concrete archiefbeelden van een periode of gebeurtenis, als die er zijn? En hoe geef je de geschiedenis weer als er weinig of geen beeld is van een tijd? Hoe komt dan de verbeelding van die geschiedenis tot stand? Moet je dicht bij een historische waarheid blijven, of kun je die loslaten? Hoe ga je om met het collectieve beeld dat van een bepaalde tijd bestaat?

U bent als GBG-lid van harte uitgenodigd voor deze discussie-avond. En stuur deze uitnodiging graag ook door naar mogelijke andere geïnteresseerden!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *